Geldwerving 2021

Onze kerkelijke gemeenschap ontvangt geen subsidie van de overheid voor het leven en werken van de gemeente. Voor inkomsten zijn wij volledig afhankelijk van de vrijwillige bijdragen van onze leden.

Ieder jaar in januari doen wij als kerk mee aan de landelijke geldwervingsactie Actie Kerkbalans.  Sinds corona worden de enveloppen met toezegging niet weer opgehaald. U kunt uw envelop op het aangegeven adres in uw wijk terugbrengen, opsturen (denk om frankeren) of via de mail insturen.

Uw bijdrage direct voldoen via Ideal kan ook via deze website op Doneren (vanaf 16 januari). Dit is alleen voor uw bijdrage januari of als u uw gehele bijdrage in 1 keer voldoet. Bij betaling in meerdere termijnen of later in het jaar, ontvangen we graag uw toezeggingsformulier, zodat we onze financien kunnen plannen.

Hebt u niets ontvangen, of wilt uw uw antwoord digitaal insturen, dan vindt u hier de toezeggingsbrief.

Onze gemeente is erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) dat betekent dat giften aan onze gemeente onder voorwaarden aftrekbaar zijn voor de belasting.

Als u een toezegging doet en uw bijdrage in meerdere termijnen betaalt, wilt u dan Automatische incasso overwegen? Deze vorm van betalen levert ons het minste verwerkingstijd en is voor u heel gemakkelijk. Alvast dank.

Vormen van betalen
U kunt op 3 manieren uw bijdrage doen aan de kerk. We zetten ze in volgorde van wat onze voorkeur heeft vanwege verwerkingstijd.

1.  Automatische incasso. U hoeft zelf weinig te doen. Met het toezeggingsformulier geeft u aan wat u bijdraagt, wat uw banknummer is en u geeft aan dat de kerk in 1 of meer termijnen dat totaal bedrag van uw rekening mag afschrijven. Bent u het niet eens met de afschrijving, dan hebt u 90 dagen om dat terug te draaien. En wilt u door onvoorziene omstandigheden de machting intrekken, dan is 1 telefoontje met de boekhouder genoeg.

2. U maakt u bijdrage in 1 of meerdere termijnen zelf over. Nadeel is dat u daar zelf steeds om moet denken en ook voor ons is het verwerken van iedere ontvangst een paar minuten werk. Bovendien moeten we controleren of aan het eind het bedrag klopt met uw toezegging en zo niet, nog een herinneringsbrief sturen.

3. Periodieke overschrijving. U kunt ook uw eigen bank opdracht geven om jaarlijks, per kwartaal of per maand een vast bedrag over te maken. U hebt er dan geen omkijken meer naar. Maar voor onze boekhouder is dit nog steeds iedere keer een paar minuten. Als het om enkele termijnen gaat met hogere bedragen, is dat geen probleem. Maar als u maandelijks minder dan 25 euro overmaakt, wilt u dan optie 1 overwegen? (en ook bij hogere maandelijkse bedragen bespaart ons dat werk)

Alvast dank voor uw medewerking.

Uw toezeggingsbrief kunt u ingevuld mailen naar : kerkbalans@pknveendam.nl

Periodieke Gift

Normaal gesproken zijn giften pas aftrekbaar als ze meer dan 1% van het belastbaar inkomen bedragen. Deze drempel geldt niet als u een overeenkomst sluit met de organisatie waaraan u wilt geven voor ten minste 5 jaar. Wilt u ook zo'n overeenkomst sluiten, dan kunt u bijgevoegd formulier invullen en toesturen aan de penningmeester, Pommerse Bocht 85 in Veendam. Ook dit formulier kunt u mailen naar bovengenoemd mailadres.
Meer informatie over de periodieke gift vindt u op de website van de Belastingdienst.